1. درک قاطعیت: قبل از ورود به مراحل، مهم است که درک روشنی از معنای قاطعیت داشته باشید. ارتباط قاطعانه شامل بیان افکار، احساسات و نیازهای شما به شیوه ای مستقیم و محترمانه و در عین حال در نظر گرفتن حقوق و مرزهای دیگران است.
  2. افکار خود را روشن کنید: کمی زمان بگذارید تا افکار خود را روشن کنید و مشخص کنید که چه چیزی می خواهید با هم ارتباط برقرار کنید. این مرحله شامل واضح بودن پیام خود، اجتناب از ابهام و سازماندهی موثر افکارتان است.
  3. زمان و مکان مناسب را انتخاب کنید: زمان و مکان مناسبی را برای مکالمه انتخاب کنید. اطمینان حاصل کنید که هر دو طرف در دسترس و عاری از حواس‌پرتی هستند تا بتوانید بحثی بدون وقفه و متمرکز داشته باشید.
  4. از عبارات “من” استفاده کنید: هنگام بیان افکار یا نگرانی های خود، به جای جملات “شما” از جملات “من” استفاده کنید. به عنوان مثال، به جای «تو همیشه…» یا «تو هرگز…» بگویید «من احساس می کنم…» یا «من فکر می کنم…». این رویکرد کمک می‌کند تا دیدگاه خود را بدون متهم کردن به نظر برسانید.
  5. گوش دادن فعال: ارتباط یک فرآیند دو طرفه است، بنابراین مهم است که فعالانه به نقطه نظرات طرف مقابل گوش دهید. به کلمات، زبان بدن و احساسات آنها توجه کنید. قبل از پاسخ دادن، همدلی نشان دهید و به دنبال درک دیدگاه آنها باشید.
  6. خودتان را واضح و آرام بیان کنید: هنگام برقراری ارتباط قاطعانه، واضح، آرام و با اعتماد به نفس صحبت کنید. از لحن صدای متوسطی استفاده کنید و تماس چشمی خوبی داشته باشید. از بلند کردن صدای خود یا استفاده از زبان بدن تهاجمی خودداری کنید زیرا ممکن است وضعیت را تشدید کند.
  7. همدلی و احترام را تمرین کنید: در طول مکالمه با دیگران با احترام و همدلی رفتار کنید. احساسات و نظرات آنها را تصدیق کنید حتی اگر با آنها مخالف هستید. با یافتن زمینه های مشترک یا سازش در صورت لزوم، یک نتیجه برد-برد را هدف قرار دهید.

12 نکته برای ارتباط قاطعانه:

  1. آماده باشید: آنچه را که می‌خواهید بگویید از قبل برنامه‌ریزی کنید و پاسخ‌ها یا واکنش‌های احتمالی طرف مقابل را پیش‌بینی کنید.
  2. از زبان بدن مثبت استفاده کنید: حالتی باز داشته باشید، ژست‌های مناسب داشته باشید و از حالات چهره‌ای استفاده کنید که اعتماد به نفس و باز بودن را نشان می‌دهد.
  3. از عذرخواهی بی مورد بپرهیزید: در حالی که مسئولیت پذیری در قبال اعمال خود مهم است، از عذرخواهی بیش از حد یا استفاده از عذرخواهی به عنوان راهی برای کم اهمیت جلوه دادن افکار یا احساسات خود اجتناب کنید.
  4. مستقیم باشید: نیازها، خواسته‌ها، یا نگرانی‌های خود را به‌روشنی بیان کنید، بدون این‌که به همه چیز توجه کنید یا به نکاتی تکیه کنید. مستقیم بودن به جلوگیری از سوء تفاهم کمک می کند.
  5. مرزها را تنظیم کنید: مرزهای شخصی خود را به وضوح بیان کنید و زمانی که شخصی از آنها عبور می کند قاطعانه بیان کنید. این به ایجاد احترام و حفظ روابط سالم کمک می کند.
  6. از زبان قاطعانه استفاده کنید: کلمات و عبارات قاطعانه ای را انتخاب کنید که نشان دهنده اعتماد به نفس و اعتماد به نفس شما باشد. از استفاده از زبانی که به نظر منفعل، تهاجمی یا دستکاری به نظر می رسد خودداری کنید.
  7. آرام بمانید: در طول مکالمه احساسات خود را کنترل کنید. نفس عمیق بکشید، در صورت لزوم از تکنیک‌های آرام‌بخش استفاده کنید و روی حفظ رفتار متین تمرکز کنید.
  8. جلوگیری از قطع کردن: به طرف مقابل اجازه دهید بدون وقفه صحبت کند. تا زمانی که بیان افکار خود را به پایان نرسانند، با گوش دادن به دقت احترام خود را نشان دهید.
  9. حل فعال مشکل را تمرین کنید: اگر مکالمه شامل حل تعارض یا یافتن راه‌حل است، با پیشنهاد گزینه‌های جایگزین و همکاری مشترک برای راه‌حل، در حل مسئله فعال شرکت کنید.
  10. در ارتباطات غیرکلامی قاطع باشید: قاطعیت نه تنها از طریق کلمات بلکه از طریق نشانه های غیرکلامی مانند زبان بدن، حالات چهره و لحن صدا نیز منتقل می شود. برای اطمینان از ثبات در ارتباطات خود به این جنبه ها توجه کنید.
  11. از پیام‌های «من» برای بازخورد استفاده کنید: هنگام ارائه بازخورد یا انتقاد سازنده، از پیام‌های «من» برای بیان احساس خود نسبت به موقعیت به جای سرزنش یا انتقاد از طرف مقابل استفاده کنید.
  12. انعکاس خود را تمرین کنید: به طور منظم در مورد سبک ارتباطی و مهارت های ابراز وجود خود فکر کنید. زمینه های بهبود را شناسایی کنید و در طول زمان روی توسعه رویکرد قاطعانه تری کار کنید.

سه مرجع معتبر که در تهیه این مقاله از آنها استفاده شده:

  1. روانشناسی امروز: روانشناسی امروز یک نماینده استنشریه قابل استفاده که موضوعات مختلف مرتبط با روانشناسی از جمله ارتباطات قاطعانه را پوشش می دهد. این شامل مقالات نوشته شده توسط متخصصان در این زمینه است و بینش ها و نکات ارزشمندی را برای ارتباط موثر ارائه می دهد.
  2. Harvard Business Review: Harvard Business Review یک انتشارات شناخته شده است که بینش ها و مقالات مبتنی بر تحقیقات را در مورد جنبه های مختلف تجارت و توسعه حرفه ای از جمله مهارت های ارتباطی ارائه می دهد. اطلاعات معتبری در مورد ارتباطات قاطعانه در محل کار فراهم می کند.
  3. آموزش قاطعیت: بگذارید صدای شما شنیده شود!: این کتاب توسط دکتر رابرت آلبرتی و دکتر مایکل امونز راهنمای جامعی برای آموزش قاطعیت است. راهبردها، تمرین‌ها و مثال‌های عملی را برای کمک به افراد در توسعه مهارت‌های ارتباطی قاطعانه در زمینه‌های مختلف زندگی ارائه می‌کند.
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...